Met dank aan:




TITEL I. - Benaming, Zetel, Doel, Duur.

Artikel 1. De vereniging draagt de naam “All-round Events vzw”.

Artikel 2. De vereniging geniet rechtspersoonlijkheid als een “vereniging zonder winstoogmerk” onder toepassing van de “wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen”, daterend van 27 juni 1921.

Artikel 3. De zetel van de vereniging is gevestigd te Bieststraat 212, 3191 Boortmeerbeek. Hij kan bij eenvoudige beslissing van de Raad van Bestuur elders binnen de gemeente Boortmeerbeek gevestigd worden. De vereniging ressorteert bijgevolg onder het gerechtelijk arrondissement Leuven.

Artikel 4. De vereniging heeft tot doel culturele, sociale, ontspannende en sportieve activiteiten te organiseren. Daartoe kan zij ondermeer fuiven organiseren, alsook elders op locatie activiteiten organiseren.

Artikel 5. De vereniging werd opgericht voor onbepaalde duur.

TITEL II. – Lidmaatschap

Artikel 6. Het aantal leden is onbeperkt maar mag niet minder dan vier bedragen. De oprichters van de vereniging zijn leden.

Artikel 7. De voorwaarde om als lid te worden aanvaard is enige verantwoordelijkheid te dragen in het uitbouwen van de vereniging. Het binnenhuisreglement bepaalt nader deze voorwaarden. De Raad van Bestuur beslist over de aanvaarding van vaste leden op basis van deze voorwaarde. De leden maken deel uit van de algemene vergadering en genieten alle rechten en plichten die de wet hen voorschrijft.

Artikel 8. De bijdrage van leden wordt jaarlijks vastgesteld door de Raad van Bestuur. Deze bijdrage mag niet meer dan 10 euro bedragen.

Artikel 9. Elk lid kan op elk ogenblik ontslag nemen uit de vereniging door schriftelijke mededeling gericht aan de voorzitter van de Raad van Bestuur. Een lid kan enkel uit de vereniging worden uitgesloten door de algemene vergadering met een twee derde meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden en wanneer minstens twee derden van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Wanneer dit aantal op een eerste vergadering niet werd bereikt, dan kan een tweede vergadering beslissen ongeacht het aantal aanwezige leden. Een lid dat ontslag neemt of wordt uitgesloten heeft geen aanspraak op bezit van de vereniging en kan betaalde bijdragen niet terugvorderen.

TITEL III. - Algemene Vergadering

Artikel 10. De algemene vergadering is bevoegd voor de beslissingen die de wet voorschrijft. Zo is een besluit van de algemene vergadering vereist voor:

- de wijziging der statuten;

- de benoeming en de afzetting van de bestuurders;

- de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval een bezoldiging wordt toegekend;

- de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen;

- de goedkeuring van de begroting en van de rekening;

- de ontbinding van de vereniging;

- de uitsluiting van een lid;

- de omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal oogmerk;



Artikel 11. Elk jaar roept de Raad van Bestuur de algemene vergadering in de loop van het eerste semester bijeen om de jaarrekening van het voorbije boekjaar en de begroting van het volgende boekjaar goed te keuren. Verder komt de algemene vergadering bijeen telkens de raad van bestuur of minstens een vijfde van de leden zulks vraagt.

Artikel 12. De Raad van Bestuur roept de algemene vergadering bijeen per gewone brief, uiterlijk acht dagen voor de vergadering besteld.

Artikel 13. De agenda wordt bij de oproepingsbrief gevoegd. Elk voorstel, ondertekend door minstens een vijfde van de leden, wordt op de agenda gebracht. De algemene vergadering kan beraadslagen over punten die niet op de agenda staan wanneer twee derde van de aanwezige of vertegenwoordigde leden daarmee akkoord gaan. Deze punten moeten bij het begin van de vergadering worden aangekondigd.

Artikel 14. De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur of wanneer deze afwezig is, door een door de voorzitter aangeduide bestuurder.

Artikel 15. De leden kunnen zich op de algemene vergadering laten vertegenwoordigen door een ander lid. Dit dient schriftelijk en ondertekend door beide leden aan de Raad van Bestuur gemeld te worden.

Artikel 16. Op de algemene vergadering heeft ieder lid een gelijk stemrecht en worden de besluiten genomen bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, behalve in de gevallen waarin de wet of de statuten anders bepalen.

Artikel 17. Over een statutenwijziging kan de algemene vergadering alleen op geldige wijze beraadslagen en besluiten wanneer de wijzigingen uitdrukkelijk zijn vermeld in de oproeping en wanneer minstens twee derden van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Een wijziging kan alleen worden aangenomen met een twee derde meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Wanneer de wijziging evenwel betrekking heeft op het doel en de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht, dan kan zij alleen worden aangenomen met een meerderheid van vier vijfden van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Ingeval op de eerste vergadering minder dan twee derden van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, dan kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, die geldig kan beraadslagen en besluiten alsook wijzigingen aannemen met de meerderheden bedoeld in het tweede en het derde lid ongeacht het aantal van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.

Artikel 18. De beslissingen van de algemene vergadering worden opgenomen in notulen, die ondertekend worden door de secretaris en de voorzitter van de vereniging. De leden van de algemene vergadering kunnen deze notulen tijdens de openingsuren inkijken op de zetel van de vereniging. Een uittreksel uit deze notulen kan door de Raad van Bestuur worden verstrekt aan elke derde die aantoont dat hij er belang bij heeft.

TITEL IV. - Raad van Bestuur

Artikel 19. De vereniging wordt bestuurd door een Raad van Bestuur bestaande uit minstens drie en maximum zeven leden. Het aantal bestuurders moet in elk geval altijd lager zijn dan het aantal personen dat vast lid is van de vereniging.

Artikel 20. De Raad van Bestuur wordt door de algemene vergadering benoemd voor een termijn van drie jaar. Het mandaat van bestuurder is onbezoldigd, maar onkosten kunnen vergoed worden. Zes weken voor de algemene vergadering waarop een nieuw bestuur zal worden verkozen, doet de secretaris van de vereniging een oproep naar alle vaste leden tot kandidaatstelling voor de verkiezing. Een kandidatuur bestaat uit een ploeg met de namen van drie tot zeven personen, die samen de raad van bestuur willen vormen. Ten laatste drie weken voor de vergadering moeten deze kandidaturen aankomen ter zetel van de vereniging. Op dat ogenblik stuurt de secretaris een uitnodiging voor de algemene vergadering met vermelding van het agendapunt ‘verkiezing Raad van Bestuur’ en van de kandidaturen. Elk vast lid van de vereniging heeft bij de verkiezing één stem, die hij op één van de kandidaturen mag uitbrengen. Indien geen van de kandidaturen meer dan de helft van de stemmen haalt, valt de kandidatuur met het laagste aantal stemmen af en komt er een tweede ronde. Dit proces herhaalt zich tot een ploeg meer dan de helft van de stemmen haalt.

Artikel 21. De Raad van Bestuur kiest onder haar leden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Bij afwezigheid van de voorzitter worden zijn functies uitgeoefend door een door de voorzitter aangeduide bestuurder.

Artikel 22. De Raad van Bestuur bestuurt de vereniging en vertegenwoordigt haar in en buiten rechte. Alle bevoegdheden die de wet niet uitdrukkelijk verleent aan de algemene vergadering, worden toegekend aan de Raad van Bestuur. Zo beslist de Raad van Bestuur onder meer over:

- het opstellen en wijzigen van een binnenhuisreglement;

- het vaststellen van de jaarlijkse bijdragen;

- het aanvaarden van vaste leden;

- het inrichten van adviesgroepen en werkgroepen.



Artikel 23. De Raad van Bestuur handelt als college. De raad beraadslaagt en besluit bij eenvoudige meerderheid van de stemmen van de aanwezige bestuurders.

Artikel 24. Bij gerechtelijke handelingen wordt de vereniging vertegenwoordigd door een door deze raad aangeduid beheerder. Bij buitengerechtelijke handelingen is de vereniging geldig vertegenwoordigd door de handtekening van de voorzitter of van een ander lid van de Raad van Bestuur. Beneden het bedrag, vast te stellen door de Raad van Bestuur, volstaat de handtekening van een beheerder. Boven het bedrag, vast te stellen door de Raad van Bestuur, is een beslissing van de Raad van Bestuur of de handtekening van tenminste twee beheerders vereist.

Artikel 25. Het mandaat van de Raad van Bestuur eindigt na drie jaar. De algemene vergadering kan de Raad van Bestuur afzetten met een twee derde meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Elke bestuurder kan bovendien ontslag nemen uit zijn functie door schriftelijke mededeling aan de voorzitter van de Raad van Bestuur of, indien het de voorzitter zelf betreft, bij de jongste niet ontslagnemende bestuurder. In alle bovenstaande gevallen dient de algemene vergadering zo snel mogelijk bijeen geroepen te worden om een nieuwe Raad van Bestuur te benoemen. Tot dit moment blijft de oude Raad van Bestuur in functie.

Artikel 26. De beslissingen van de Raad van Bestuur worden opgenomen in notulen, die ondertekend worden door de secretaris en de voorzitter van de vereniging. De leden kunnen deze notulen tijdens de openingsuren inkijken op de zetel van de vereniging.

TITEL V. - Dagelijks Bestuur

Artikel 27. De algemene vergadering kan bij eenvoudige meerderheid van de stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden het dagelijks bestuur van de vereniging opdragen aan een of meer personen. Deze beslissing moet worden vastgelegd in een akte. De personen belast met het dagelijks bestuur mogen voor hun dagelijkse bestuurshandelingen ‘alleen’ handelen in naam van de vereniging.

Artikel 28. Het mandaat van dagelijks bestuur geldt voor onbepaalde duur.

Artikel 29. De algemene vergadering kan, met eenvoudige meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, de personen belast met het dagelijks bestuur opnieuw uit hun functie ontheffen. Ze dient dit dan schriftelijk aan deze personen mede te delen.

TITEL VI. – Ontbinding

Artikel 30. De algemene vergadering kan tot vrijwillige ontbinding van de vereniging beslissen onder dezelfde voorwaarden als die welke betrekking hebben op de wijziging van het doel of de doeleinden van de vereniging.

Artikel 31. Bij vrijwillige ontbinding duidt de algemene vergadering twee vereffenaars aan en bepaalt hun bevoegdheden.

Artikel 32. Ingeval van ontbinding wordt het netto overblijvend actief overgemaakt aan een of meerdere door de algemene vergadering aangeduide verenigingen die gelijkaardige doeleinden nastreven.

Volledig naar waarheid opgemaakt op 14 november 2006 te Boortmeerbeek.

© 2006-2011 - B-Projects for All-round Events VZW